Powłoki ochronne
Kontakt
Ryszard Bar
Informacje dotyczące powłok powierzchniowych
Zakaz chromu sześciowartościowego
Unijna dyrektywa dotycząca pojazdów wycofanych z eksploatacji zakazuje użycia chromu sześciowartościowego jako ochrona antykorozyjna dla wszystkich samochodów osobowych, które od pierwszego lipca 2007 roku są w Unii Europejskiej dopuszczane do ruchu.
Jednakowy zakaz obowiązuje już od pierwszego lipca 2006 dla prawie wszystkich elektrośmieci zawartym w rozporządzeniu o złomie elektronicznym (RoHS).
Można oczekiwać, że również kolejne branże dołączą do tego zakazu. Już teraz popyt na powierzchnie antykorozyjne zawierające Cr(VI) tak bardzo zmalał, że zapotrzebowanie w przyszłości może nie być zapewnione. EJOT nie będzie oferował ani produkował nowych części zawierających Cr(VI).
Powierzchnie antykorozyjne zawierające Cr(VI) i będące przedmiotem zakazu
• Żółte chromianowanie (na powłokach cynkowych lub ze stopu cynku)
• Czarne chromianowanie (na powłokach cynkowych lub ze stopu cynku)
• DACROMET® (powłoka lamelowa cynkowa firmy DACRAL) Uwaga: W Niemczech niebieska pasywacja jest bez zawartości chromu od wielu lat. Podczas gdy w Azji, nawet dzisiaj, powłoki chromowe zawierające chrom są nadal stosowane.
Wnioski:
• Nowe zastosowania nie powinny być pokrywane takimi powierzchniami.
• Obecnie stosowane wyroby z takimi powierzchniami, a także te mające być stosowane w przyszłości, powinny być zamienione na systemy bez zawartości chromu jak najszybciej.
Uwaga: Regulacja ta często wymaga różnych parametrów wkręcania. W przypadku pytań związanych ze zmianą powłoki na bezchromową, prosimy o kontakt z nami.