Proces EJOWELD®
EJOWELD® jest termomechanicznym procesem, podczas którego energia jest generowana poprzez tarcie pomiędzy obracającym się elementem i nieruchomą dolną blachą bazową.
Prowadzi to do plastycznej deformacji elementu łączącego i wspawaniu się w blachę bazową. Przez górną blachę element łączący przenika podczas procesu łączenia i w ten sposób jest ona przymocowana pomiędzy blachą bazową i elementem łączącym. Połączenie powstaje poprzez kombinację połączenia kształtowego, zamknięcia siłowego oraz termicznie wytworzonej lepkości.
Zalety EJOWELD®
- Brak otworu wstępnego
- Brak obróbki wstępnej i końcowej łączonych części
- Brak kruchych faz międzymetalicznych, ponieważ metoda funkcjonuje bez termicznie wytworzonej lepkości pomiędzy aluminium i stalą
- Technologia łączenia jest kombinacją połączenia kształtowego, zamknięcia siłowego oraz termicznie wytworzonej lepkości
- Opanowanie w procesie różnic w rozszerzalności cieplnej aluminium i stali przy zmianach temperatury
- Wiele różnych grubości blach może być łączona bez konieczności modyfikacji sprzętu montażowego
Process montażu EJOWELD®
Stalowy łącznik podczas procesu tarciowego przenika przez górną blachę (przykładowo z aluminium) i zgrzewa się w dolną blachę, która jest wykonana ze stali wysokowytrzymałej. Tarcie, które wytwarzane jest poprzez odpowiednie sterowanie procesem i użycie właściwej siły docisku, wpływa bezpośrednio na stalowy łącznik. Wytwarzane podczas tarcia ciepło oddziałuje na stalowy łącznik i dolną blachę, jednakże temperatura topnienia nie zostaje osiągnięta. Termicznie wytworzona lepkość występuje jedynie pomiędzy stalowym łącznikiem i dolną blachą, z kolei połączenie kształtowe oraz zamknięcie siłowe wytworzone są pomiędzy stalowym łącznikiem i górną blachą. W momencie gdy główka stalowego łącznika osiąga górną blachę następuje zatrzymanie obrotów i wzrost osiowej siły przyłożonej do łącznika. Właśnie wtedy proces zgrzewania tarciowego jest zakończony. Górna blacha jest zamocowana pomiędzy główką łącznika i dolną blachą. Łącznik w ten sposób wypełnia dwa oddzielne zadania podczas procesu montażu. Z jednej strony przenika przez górną blachę nie zmieniając jej cech, z drugiej strony generuje ciepło tarcia, które wytwarza montażowo pewne połączenie stal-stal.